A veszélyhelyzet alatti engedélykötelezettségről, valamint az ellenőrzött bejelentésről
A veszélyhelyzet alatti engedélykötelezettségről, valamint az ellenőrzött bejelentésről szóló 191/2020. (V. 8.) Korm. rendelet 2020. május 18. napjától hatályos, amely eltérést enged az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény szabályaitól.
A rendelet hatálya kiterjed a települési önkormányzat jegyzőjére is azokban a kérelemre induló engedélyezési ügyekben, ahol államigazgatási hatáskörben jár el.
A rendelet hatálya nem terjed ki a jegyző hatáskörébe tartozó alábbi ügyekre:
– az anyakönyvi engedélyezésre,
– a gyámügyi, gyermekvédelmi eljárásra,
– fakivágási engedélyekre,
– óvodai felvételivel kapcsolatos ügyekre,
– adóigazgatási eljárásra,
– a hatósági bizonyítvánnyal, igazolvánnyal és nyilvántartással összefüggő ügyekre.
Amennyiben a hatóság nyolc napon belül nem tiltja meg a tevékenység végzését, úgy az szabadon gyakorolható a kilencedik naptól. Abban az esetben, ha másik szakhatóságot is be kell vonni a folyamatba, a határidő 12 napra módosul. Az egyszerűsített ügyintézés csak az eljárást egyszerűsíti, a bejelentésben szereplő tevékenység folytatásához jogszabályban meghatározott feltételek teljesítése alól nem ad felmentést.
A hatóság a bejelentés megtételét követő értesítés kiküldésére nyitva álló határidőn – nyolc illetve tizenkettő napon – belül a tevékenység végzését végzéssel megtiltja, ha
- a bejelentés szerinti tevékenység nem tartozik a rendelet hatálya alá,
- az élet, a testi épség és az egészség védelmére tekintettel, vagy a tevékenység jellegére, illetve hatására figyelemmel a károkozás vagy a katasztrófák megelőzése, a közbiztonság, valamint egyéb nyomós közérdek várható, vagy közvetlen veszélye fennáll,
- a bejelentés tárgya vagy a bejelentő nem azonosítható,
- a bejelentés olyan mértékben hiányos, hogy abból az a) vagy a b) pont szerinti feltételek fennállására nem lehet megalapozott következtetést levonni, vagy
- a bejelentés visszaélésszerű joggyakorlást valósít meg, vagy arra vonatkozóan megalapozott következtetést lehet levonni.
Az eljáró hatóság a tevékenységet abban az esetben is megtiltja, ha ezt a szakhatóság kezdeményezi. A tevékenységet megtiltó végzés közlését követően a hatóság az általános szabályok szerinti engedélyezési eljárást folytat le, amely során a bejelentést kérelemként kezeli.
Az ellenőrzött bejelentés kizárólag elektronikus úton tehető meg.
Tájékoztatjuk Tisztelt Ügyfeleinket, hogy a Szobi Polgármesteri Hivatalnál a rendelet szerinti bejelentés fogadására kizárólag a bejelentes@szob.hu e-mail cím szolgál, amely automatikus elektronikus visszaigazolást küld.
A bejelentés az engedélykérelemre jogszabályban előírt adatokat tartalmazza. A bejelentéshez mellékelni kell az engedélykérelem előírt mellékleteit, kivéve azokat a dokumentumokat, amelyek beszerzése a veszélyhelyzet körülményei folytán az ügyfélre nézve aránytalan terhet ró.
Az ügyfél a nem mellékelt dokumentumok tartalmáról a bejelentésében nyilatkozik, egyidejűleg előadva azokat a körülményeket, amelyekre a bejelentés hiányos volta visszavezethető.
A bejelentésért az engedélyezés, valamint a kapcsolódó szakhatósági eljárások illetékének vagy igazgatási szolgáltatási díjának (a továbbiakban együtt: díj) 50%-át kell leróni vagy megfizetni. Ha a rendelet alapján engedélyezésre kerül sor, a díjat a jogszabályban megállapított díj 100%-ára kell kiegészíteni.
Holocsi Krisztián
jegyző